Deze productie van Stichting De Kleine Opera gaat over de wereldberoemde Friezin Greetje Zelle, beter bekend als Mata Hari. In De Zaak Mata Hari zal het personage Paul Witteman, de bekende tv-interviewer, proberen om de waarheid uit dit internationale icoon los te krijgen. Als Mata Hari geen interesse blijkt te hebben in de waarheid, rijst de vraag: Wat is belangrijker, het leven zelf, of het verhaal over het leven?

Wat heeft het getal veertien te maken met Mata Hari, Paul Witteman en Johann Sebastian Bach?
Op 15 oktober 1917 sterft Mata Hari, veroordeeld wegens dubbelspionage, voor het vuurpeloton.
Op 15 oktober 2017 zal haar gerechtelijk dossier worden geopend.
Stichting De Kleine Opera heeft dit bijzondere gegeven aangegrepen om hierover een voorstelling te maken.
Wie was ze en wat is waarheid?
Historie
Greetje Zelle was de dochter van een hoedenverkoper in Leeuwarden. Ze verliet haar gezin, ging naar Parijs en nam de naam Mata Hari aan, danste volledig naakt en werd wereldberoemd. Volgens eigen zeggen was ze een sultane uit Indonesië, een tempelpriesteres uit India – de waarheid sprak ze nooit.
In 1917 werd ze, beschuldigd van hoogverraad, in Frankrijk ter dood veroordeeld. Tientallen biografieën zijn al verschenen over deze raadselachtige vrouw. Er is een balletvoorstelling gemaakt, een televisieserie en meerdere films. Nu is het tijd voor een opera over Mata Hari.
Korte inhoud
Paul Witteman, Nederlands bekendste interviewer, doet onderzoek naar Bach, over wie hij een televisieserie maakt. Terwijl hij in het archief aan het werk is wordt er een grote kist bezorgd: het archief van Mata Hari dat de volgende dag, onder het oog van de pers, geopend zal worden. Als Witteman tegen de kist stoot, schiet het deksel open. Daar verschijnt Mata Hari, een vrouw die alles vertegenwoordigt waar Witteman een grondige hekel aan heeft: ijdelheid, pose, kitsch en een volledig gebrek aan moraal. Witteman wil de Waarheid, de Hele Waarheid en Niets dan de Waarheid. Mata Hari wil dansen.
Over de vorm
In deze pasticheopera verschijnen de componisten Strauss, Debussy en Puccini als personage en maken Mata Hari het hof door haar met hun eigen onweerstaanbare melodieën toe te zingen. Paul Witteman zingt op muziek van Bach, waardoor ook muzikaal de tegenstelling tussen de beide hoofdpersonen benadrukt wordt. De Kleine Opera gaat uit van een bezetting van amateurzangers en zangstudenten (met zeer gevorderde mensen in de hoofdrollen) en een klein maar geheel professioneel instrumentaal ensemble. Ook zullen er kinderen deelnemen aan deze productie, zoals dat bij DKO altijd het geval is. Op deze manier worden de kosten laag gehouden terwijl er toch een niveau gewaarborgd kan worden.
Synopsis, treatment en verhaallijnen worden ontwikkeld door Xandra Mizée en Nicolien Mizée (schrijfster). Xandra Mizée schrijft de zangteksten. De voorstelling duurt ongeveer vijf kwartier.


“De Zaak Mata Hari” is gewijd aan een icoon van de vaderlandse geschiedenis, die op dit moment als Doornroosje ontwaakt na 100 jaar doodsslaap. Een meeslepende zang en dansvoorstelling, historisch én actueel, geschikt voor (bijna) alle leeftijden.

Vermeldingen copyright
© Ricordi, Berlijn / Albersen Verhuur BV, ’s Gravenhage
© Josef Weinberger, London / Albersen Verhuur BV, ’s

De kostuums voor De Zaak Mata Hari werden voor een groot deel verzorgd door Joke Knol, met hulp van Ineke Gerritsen.
Drie jurken werden gemaakt door Karen Lindström.
Een groot aantal kostuums voor solisten en dansers ontstonden in samenwerking met Jeichina Hovingh van Atelier Paladijne.

Het geheel is vastgelegd op beeld en geluid en als DVD of BluRay te verkrijgen bij de stichting, inclusief Nederlandse en Engelse ondertitels.

U kunt het ook direct bekijken hieronder:
 

Verder hebben wij nog een paar leuke filmpjes van het maak- en repetitie proces.